Tunel pod Martwą Wisłą

W Polsce powstaje niezwykle duży projekt – Tunel pod Martwą Wisłą, który jest jedynym tego typu w kraju. Odcinek Trasy Słowackiego o długości 1,4 km składa się z dwóch tuneli, które będą biegnąć pod Wisłą na głębokości prawie 35 metrów w najniższym punkcie. Każdy tunel będzie mieć dwa pasy ruchu i będzie połączony z drugim tunelem za pomocą siedmiu małych tuneli ewakuacyjnych. Prace nad tunelem będą wykonywane za pomocą specjalnej maszyny wiercącej TBM, która została zbudowana w Niemczech i przetransportowana do Gdańska drogą morską i lądową. Największe elementy maszyny zostały przetransportowane holenderskim statkiem Deo Volente w październiku 2012 roku.

Wyjścia z tunelu będą zlokalizowane na wysokości nabrzeży Dworzec Drzewny od strony Ku Ujściu w odległości około 520 metrów od wschodniego brzegu Martwej Wisły i Dworzec Wiślany od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości około 370 metrów od zachodniego brzegu Martwej Wisły.

Maszyna, która będzie wykorzystana do budowy tunelu, to tarcza Mixshield o średnicy 12 560 mm, maksymalnym ciśnieniu roboczym 4 bar i mocy nominalnej 3500 kW. Długość całkowita tunelu wynosi 2 x 1076 m, a geologia terenu to piasek i żwir. Nadkład wynosi od 8 do 21,5 metra, a masa całkowita maszyny wynosi 2200 ton, a jej długość to 91 metrów. Projekt realizowany jest przez Gdańskie Inwestycje Komunalne, a klientem jest OHL Obrascon Huarte Lain S.A.